Monday 9 September 2013

PERBINCANGAN DALAM KUMPULAN 1

BEED1013 EKONOMI MALAYSIA
PERBINCANGAN DALAM KUMPULAN 1
Arahan:
Baca dengan teliti persoalan dibawah. Jawab persoalan ini dengan berpandukan artikel yang disediakan. Jawapan hendaklah ditaip menggunakan tulisan TNR, saiz 12, jarak 1.5 dan tidak lebih dari dua muka surat. Sila hantarkan jawapan anda semasa kuliah yang berikutnya (15/9/2013).  
Soalan:

Kumpulan 1 dan 6
1) Bincangkan adakah kepelbagaian kaum di Malaysia adalah suatu aset atau liabiliti kepada pembangunan ekonomi Malaysia.
(20 markah)

Kumpulan 2 dan 7
2) Tun Dr. Mahathir banyak berjasa dalam membangunkan ekonomi Malaysia melalui dasar-dasar ekonominya yang unik dan stratergik. Bincangkan.
(20 markah)

Kumpulan 3 dan 8
3) Dasar Pandang ke Timur telah mengundang pelbagai spekulasi dan persepsi yang bercampur-campur. Sebagai ahli ekonomi, bincangkan pendirian anda tentang dasar ini.
(20 markah)

Kumpulan 4 dan 9
4) Penjajahan British telah mengakibatkan pelbagai kesan buruk dan baik kepada pertumbuhan dan pembangunan ekonomi. Bincangkan kesan penjajahan British kepada bangsa Malaysia.
(20 markah)

Kumpulan 5 dan 10
5) Konsep Negara Bangsa adalah mewujudkan masyarakat yang mendukung satu bangsa dan satu negara yang tertegak di atas satu identiti negara yang sama yang di menifestasikan oleh pemikiran, nilai-nilai sosio-budaya, lambang-lambang dan sentiasa berpegang kepada jiwa kemanusiaan dan kerohanian yang tinggi. Bincangkan cabaran konsep Negara Bangsa di Malaysia.
(20 markah)



No comments:

Post a Comment