PUSAT PENGAJIAN
EKONOMI, KEWANGAN DAN PERBANKAN
KOLEJ PERNIAGAAN
UNIVERSITI UTARA MALAYSIA
No.
|
Maklumat Kursus
|
|||||||||||||||||||||||||||
1.
|
Nama
Kursus: EKONOMI MALAYSIA
|
|||||||||||||||||||||||||||
2.
|
Kod Kursus: BEED1013
|
|||||||||||||||||||||||||||
3.
|
Nama Staf
Akademik: DR. IRWAN
SHAH ZAINAL ABIDIN
PROF. DR. AMIR
HUSSIN BAHARUDDIN
DR. AHMAD
SOBRI JAAFAR
NURUL FAIZAH HALIM
|
|||||||||||||||||||||||||||
4.
|
Rasional penawaran kursus ini dalam program:
Kursus Ekonomi Malaysia bertujuan
mengkaji secara analitikal dan kritis berkenaan isu, masalah dan struktur ekonomi Malaysia serta dasar-dasar
yang diamalkan oleh kerajaan sejak tahun 1957 hingga kini.
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.
|
Semester/Tahun
ditawarkan: 6 / 3
|
|||||||||||||||||||||||||||
6.
|
Jumlah Student Learning Time (SLT)
|
Bersemuka
|
SL
|
TLT
|
||||||||||||||||||||||||
L =
Lecture/Syarahan
T =
Tutorial
P = Praktikal
O = Lain-lain/Others
|
L
|
T
|
P
|
O
|
||||||||||||||||||||||||
28
|
14
|
71.6
|
118.6
|
|||||||||||||||||||||||||
7.
|
Nilai Kredit:
3
|
|||||||||||||||||||||||||||
8.
|
Prasyarat: TIADA
|
|||||||||||||||||||||||||||
9.
|
Objektif Kursus:
Di akhir kursus ini, pelajar diharap dapat:
1. Memahami perubahan dan
perkembangan struktur ekonomi Malaysia
2. Mengetahui
sektor-sektor ekonomi di Malaysia yang menyumbang kepada ekonomi Malaysia.
3. Memahami polisi-polisi
dan dasar-dasar ekonomi di Malaysia.
4. Memperolah ilmu
pengetahuan tentang hubungan yang terjalin antara Malaysia dengan pertubuhan
antarabangsa dan negara luar.
|
|||||||||||||||||||||||||||
10.
|
Hasil Pembelajaran Kursus:
Di akhir kursus ini pelajar akan dapat:
1.
menjelaskan keadaan dan struktur
ekonomi Malaysia serta menerangkan faktor-faktor yang menyumbang kepada
perubahan ekonomi Malaysia. (C1, P1, A2)
2.
menilai sumbangan sektor-sektor
ekonomi di Malaysia (C1, P2, A3)
3.
menilai
dasar-dasar awam yang berkaitan dengan sektor-sektor ekonomi di Malaysia (C2,
P2, A3)
4.
menjelaskan kepentingan
perdagangan antarabangsa serta menganalisis komposisi dan arah haluan eksport
dan import. (C2, P2, A2)
|
|||||||||||||||||||||||||||
11.
|
Kemahiran Yang Dapat Dipindahkan:
1. Kemahiran berkomunikasi
2. Kemahiran merancang, menganalisis,
menilai, membuat keputusan dan menyelesaikan masalah
3. Kerjasama berpasukan dan kepemimpinan
4. Kemahiran mencari, mengurus dan menilai
maklumat menggunakan ICT serta meningkatkan pengetahuan melalui pembelajaran
berterusan
|
|||||||||||||||||||||||||||
12.
|
Strategi penilaian dan pengajaran-pembelajaran:
Pengabungan kaedah ‘teacher-centred’ dan ‘student-centred’. Untuk
strategi penilaian, menggunakan strategi penilaian berterusan.
|
|||||||||||||||||||||||||||
13.
|
Sinopsis:
Kursus
ini dirangka untuk memberi gambaran kepada para pelajar tentang ekonomi
Malaysia, ciri-ciri, masalah dan dasar-dasar utama. Perbincangan meliputi
sejarah perkembangan ekonomi Malaysia sebelum dan selepas kemerdekaan,
isu-isu makroekonomi seperti
pertumbuhan, pengangguran, inflasi dan imbangan pembayaran. Selain itu, dasar-dasar ekonomi,
perancangan dan pembangunan ekonomi turut dibincangkan.
|
|||||||||||||||||||||||||||
14.
|
Mod Penyampaian :
Kuliah, perbincangan kumpulan kecil, tugasan berkumpulan dan
pembentangan
|
|||||||||||||||||||||||||||
15.
|
Jenis dan
Metod Penilaian:
Kerja kursus (50%)
Peperiksaan (50%)
|
|||||||||||||||||||||||||||
16.
|
Pemetaan kursus dengan Matlamat
Program
|
|||||||||||||||||||||||||||
Matlamat Program
|
Hasil Pembelajaran Kursus
|
|||||||||||||||||||||||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
|||||||||||||||||||||||||
Program ini bertujuan untuk
melahirkan graduan Ekonomi yang memiliki pengetahuan yang luas dan mendalam,
berdaya analitikal yang baik dengan ciri-ciri peribadi yang positif seperti
ketokohan, keyakinan diri, beretika dan sentiasa peka dengan kehendak ekonomi
Malaysia.
|
3
|
3
|
3
|
3
|
||||||||||||||||||||||||
17.
|
Mapping of the course/module to the
Programme Learning Outcomes
|
|||||||||||||||||||||||||||
Hasil Pembelajaran Program (PLO)
|
Hasil Pembelajaran Kursus (CLO)
|
|||||||||||||||||||||||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
|||||||||||||||||||||||||
Meningkatkan
pengetahuan dan kefahaman konsep, teori dan amalan dalam bidang ekonomi.
|
3
|
3
|
3
|
3
|
||||||||||||||||||||||||
Merancang,
menganalisis dan mengenal pasti penyelesaian kepada permasalahan yang
berkaitan dengan ekonomi.
|
3
|
3
|
3
|
3
|
||||||||||||||||||||||||
Mengintegrasi dan mengsintesis isu ekonomi serta mampu menilai perancangan, perlaksanaan
dan pilihan penyelesaian di dalam organisasi
dan masyarakat.
|
1
|
1
|
2
|
2
|
||||||||||||||||||||||||
Berkomunikasi
dengan baik secara lisan dan bertulis, mempunyai daya kepimpinan serta mampu
bekerja secara berkumpulan di semua peringkat.
|
3
|
3
|
3
|
3
|
||||||||||||||||||||||||
Meningkatkan
kemahiran
berinteraksi
dengan masyarakat dan pihak berkepentingan di samping menekankan
tanggungjawab sosial dalam memberi perkhidmatan kepada masyarakat dan negara dalam
bidang-bidang berkaitan.
|
1
|
1
|
1
|
1
|
||||||||||||||||||||||||
Menjadi
ahli ekonomi dan pengurus yang cekap, berkesan, beretika dan berhemah tinggi.
|
1
|
1
|
1
|
1
|
||||||||||||||||||||||||
Meningkatkan
kemahiran mencari, mengurus dan menilai maklumat menggunakan ICT serta
meningkatkan ilmu pengetahuan melalui proses pembelajaran berterusan.
|
3
|
3
|
3
|
3
|
||||||||||||||||||||||||
Mengurus, mengatur dan mengorganisasikan sumber ekonomi
yang terhad untuk mencapai kecekapan optimum serta
mengenalpasti peluang-peluang perniagaan melalui kemahiran keusahawanan yang
dipelajari.
|
1
|
1
|
1
|
1
|
||||||||||||||||||||||||
Menyerlahkan
bakat kepimpinan, akauntabiliti dan kemahiran di dalam mengurus dan membuat
keputusan.
|
1
|
1
|
1
|
1
|
||||||||||||||||||||||||
18.
|
Content outline of the course/module and
the SLT per topic
|
|||||||||||||||||||||||||||
Topic
|
Learning Outcomes
|
Face to Face
|
SL
|
TLT
|
||||||||||||||||||||||||
L
|
T
|
P
|
||||||||||||||||||||||||||
1.0 Ekonomi Malaysia: Sejarah dan Perubahan Struktur
1.1 Sejarah Perkembangan Ekonomi Malaysia:
Ciri-ciri perancangan dan pembangunan Ekonomi, Strategi dan Pencapaian.
1.2
Sektor-sektor Ekonomi
1.3
Era Penjajahan
1.4
Era
Kemerdekaan – 1957 - Rancangan Malaysia Kelapan
1.5 Pubahan Struktur Ekonomi – Pertumbuhan
dan Inflasi
1.6 Era Abad ke-21
- Dasar Wawasan
Negara 2020
- Rancangan
Malaysia
- Koridor Ekonomi Wilayah
|
1,2,3
|
4
|
2
|
6
|
12
|
|||||||||||||||||||||||
2.0 Kependudukan, Gunatenaga dan Modal Insan
2.1 Kependudukan.
2.2
Gunatenaga Mengikut Sektor
2.3
Pengangguran
2.4
Pembangunan Modal Insan.
|
1,2,3
|
2
|
1
|
3
|
6
|
|||||||||||||||||||||||
3.0 Sektor Pertanian dan Industri Berasaskan
Pertanian
3.1.Prestasi Pertumbuhan dan Pengeluaran Pertanian
3.2.Penggunaan
Tanah Pertanian.
3.3.Dasar Pembangunan Pertanian -
Dasar Pertanian Negara
3.4.Industri Berasaskan Pertanian.
3.5.Isu dan Masalah Pertanian
|
1,2,3
|
4
|
2
|
6
|
12
|
|||||||||||||||||||||||
4.0 Sektor Perindustrian dan Perkhidmatan Berkaitan.
4.1. Prestasi dan Sumbangan Mengikut Sektor
Industri.
4.2. Hasil Eksport Barangan Pembuatan.
4.3. Dasar dan Strategi
Pembangunan
Perindustrian.
4.4.Pembangunan Industri Kecil dan
Sederhana.
4.5. Strategi Perindustrian Bersepadu
- PIP I
- PIP II
4.6. Isu dan Masalah Sektor Perindustrian.
|
1,2,3
|
4
|
2
|
6
|
12
|
|||||||||||||||||||||||
5.0 Sektor Perhidmatan
5.1. Pengelasan Sektor Perkdidmatan
5.2. Pengangkutan dan Perhubungan
5.3. Perdangangan Pengedaran
5.4. Sektor Kewangan
5.5. Perkhidmatan dalam Perdagangan Antarabangsa.
|
1,2,3
|
4
|
2
|
6
|
12
|
|||||||||||||||||||||||
6.0 Belanjawan dan Pembiayaan Sektor Awam
6.1
Belanjawan dan Dasar Belanjawan
6.2 Arah
Aliran Belanjawan
6.3. Hasil Sektor Awam
6.4. Pembiayaan Sektor Awam
6.5 Perusahaan Awam & Penswastaan
|
1,2,3,4
|
4
|
2
|
6
|
12
|
|||||||||||||||||||||||
7.0 Perdagangan Antarabangsa dan Globalisasi
7.1 Perdagangan Antarabangsa.
Import dan Eksport Barang dan
Perkhidmatan
7.2. Faedah Perdagangan
Antarabangsa
7.3 Sekatan Perdagangan
Antarabangsa
7.4 Imbangan Pembayaran
7.5 Globalisasi & Kesan Globalisasi
|
1,2,3,4
|
4
|
2
|
6
|
12
|
|||||||||||||||||||||||
8.0 Malaysia dan Hubungan Antarabangsa
8.1.
ASEAN
8.2. APEC
8.3 AFTA
8.4 WTO
8.5. EAEC
|
1,2,3,4
|
2
|
1
|
3
|
6
|
|||||||||||||||||||||||
28
|
14
|
42
|
84
|
|||||||||||||||||||||||||
Penilaian
|
Besemuka
|
SL
|
TLT
|
|||||||||||||||||||||||||
Kerja kursus 50%
|
44.5
|
60.6
|
105.1
|
|||||||||||||||||||||||||
Peperiksaan akhir 50%
|
2.5
|
11
|
13.5
|
|||||||||||||||||||||||||
Jumlah Notional Hours
|
47.0
|
71.6
|
118.6
|
|||||||||||||||||||||||||
Jam Kredit
|
3
|
|||||||||||||||||||||||||||
Rujukan:
Chamhuri Siwar,
Suratman Kastin, & Norshamliza Chamhuri 2005, Ekonomi Malaysia, Edisi
keenam, Longman.P.Jaya.
Siti Hadijah Che
Mat, Fauzi Hussin & Mohd Razani Mohd Jali (2003), Ekonomi Malaysia, PTS Publication Distributors
Sdn. Bhd., Pahang.
Jamal Ali, 2003, Ekonomi
Malaysia - satu analisis dasar, Kuala Lumpur:DBP.
Malaysia, 2012, Laporan Ekonomi (2011/12), Percetakan
Nasional Berhad.
Malaysia, 2010, Rancangan
Malaysia Kesepuluh (2011-2015), Percetakan Nasional Berhad.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Maklumat Tambahan:
Email: nfaizah@uum.edu.my
No. Sambungan: 3630
No. Bilik: 058
Waktu Perundingan: Ahad (2.00pm – 5.00pm)
dan Rabu (2.00pm – 5.00pm)
|
||||||||||||||||||||||||||||
No comments:
Post a Comment